Blog poświęcony rozwojowi osobistemu, duchowemu i religijnemu pisany przez wieloletniego Praktyka.
Belka

Polecane strony:


Samobójca z depresją

Strona dla osób zmagających się z własną niemocą.


Wiara jest super

Blog o pogłębianiu i ożywianiu swojej wiary.


Wiedza jest super

Blog o szeroko rozumianej wiedzy.


Zabawne obrazki

Strona z zabawnymi obrazkami.


Recenzje stron

Wartościowe opisy i rekomendacje stron internetowych. Polecam!


Belka Belka

Popularne posty:

Belka

Menu:

Belka Belka
Blog > Komentarze do wpisu

Jak poradzić sobie ze smutkiem cz 1

Polecane materiały (książki, e-booki i audiobooki):

 e-booki  e-booki  e-booki  e-booki

 

Pocieszanki albo Centrum Radzenia Sobie Ze Smutkiem



     Zmagając się z czarnymi myślami, ze smutkiem lub nawet z myślami samobójczymi, musimy walczyć o każdą pozytywną iskierkę, która, choć w minimalny sposób rozświetli nasze pochmurne niebo. Jest na to wiele sposobów – o niektórych z nich już wspominaliśmy lub będziemy wspominać w następnych rozdziałach. W tym rozdziale przedstawiamy ciekawe rozwiązanie, które w ciężkich chwilach przyda się nam niejednokrotnie.

     Obserwując w sobie nawroty depresji, złego samopoczucia, które co rusz nas nachodzi, zadbajmy zawczasu o narzędzia do walki z czarnymi myślami. Potem kiedy one już się zjawią, często nie mamy siły na szukanie pomocy – nie chce się nam żyć, a co dopiero zmobilizować się do szukania pozytywnych iskierek, które rozświetlą nasze wnętrze.

     Stare hasło ubezpieczeniowe mówi, że „przezorny zawsze ubezpieczony”. To podejście możemy wykorzystać w naszej depresyjnej sytuacji. Zamiast w trudnych chwilach szukać czegoś, co nam pomoże, zadbajmy o to zawczasu wtedy, kiedy mamy w sobie dość siły na działanie. Zbierzmy sobie różne materiały, do których potem, w trudnych chwilach będziemy mogli sięgnąć i wykorzystać. Stworzymy w ten sposób coś w rodzaju Centrum interwencyjnego lub Centrum Zapobiegania Smutkowi – jak zwał tak zwał. Ja ten dział nazywam po prostu „Pocieszanki”.

     Jakie to mogą być materiały? Dowolne – wszystko to, co przyniesie nam ulgę, pocieszy, podniesie na duchu, rozśmieszy, wleje nadzieję, zajmie myśli... Warto utworzyć osobne działy, w których będziemy przechowywać powyższe, posegregowane materiały. W zależności od naszych potrzeb, wrażliwości, psychiki, zgromadźmy takie materiały, które będą nam pomocne. Omówimy teraz kilka takich najbardziej popularnych, pomocnych materiałów.

 

Śmieszne zdjęcia

 

     Będąc sparaliżowanym niemocą, czasem trudno podnieść się z łóżka, a co dopiero zmobilizować uwagę do czytania jakiegoś tekstu, nawet najmądrzejszego, który z pewnością by nam pomógł, stąd też przygotujmy sobie dział ze śmiesznymi zdjęciami. Ich oglądanie nie wymaga angażowania dużej uwagi, wystarczy na nie spojrzeć – nawet jednym okiem, jeżeli nie mamy siły otworzyć obu. Śmieszne sceny, jakie będziemy przeglądać, wleją w nas trochę pozytywnej energii, rozbawią na tyle, by przeciwstawić się smutkowi.

 

Śmieszne filmiki

 

     Skoro śmieszne zdjęcia mogą pomóc nam poprawić nastrój bez zaangażowania uwagi, więc ten sam efekt uzyskamy też, oglądając śmieszne filmiki. Znajdziemy je bez liku, chociażby na YouTube. Zamiast jednak przeglądać je na bieżąco i zniechęcać się mało śmiesznymi filmikami, które będą się trafiać, lepiej zawczasu przejrzeć je i skopiować na komputer tylko te, które nas rozśmieszają. Jest to cenne działanie, gdyż w depresji szybko się zniechęcamy i po przejrzeniu kilku głupkowatych filmików odechce się nam dalszego przeglądania.

 

Dowcipy

 

     Inną grupą mającą nas rozweselić są dowcipy, które możemy zgromadzić na dwa sposoby: albo w formie pisanej, albo w wersji audio, nagrane na płytę czy inny nośnik, chociażby telefon komórkowy. Jak już wspominaliśmy poprzednio, czytanie w czasie, gdy pogrążeni jesteśmy w smutku, jest często zbyt obciążające i trudne, więc lepiej mieć przygotowany taki zbiór w wersji dźwiękowej. Zawsze możemy go uruchomić i nawet leżąc słuchać, wyłapując pozytywną energię.

 

Rozśmieszające opowieści

 

     Nie tylko dowcipy potrafią nas rozśmieszać, także niektóre opowieści lub dłuższe opowiadania. Jako poddział możemy dołożyć jeszcze śmieszne wierszyki, fraszki, zagadki i wszelkiego rodzaju śmieszne teksty dłuższe i krótsze.

     Na zebranie takiego zbioru potrzeba sporo czasu, bo trzeba przewertować wiele materiałów i książek, ale warto. Warto nie tylko dla efektów, jakie później przyniosą, ale także jako forma terapeutyczna. Szukając, przeglądając i wybierając dla siebie odpowiednie materiały mamy cel, który wleje w nas energię i zaangażowanie, pobudzi psychikę, a to w chorobie depresyjnej jest przecież bardzo ważne: zmobilizować osobę do jakiegokolwiek działania.

 

Śmieszne piosenki

 

     Zamykając grupę materiałów rozśmieszających, wspomnimy jeszcze o piosenkach. Muzyka bardzo dobrze wpływa na nasze samopoczucie, zwłaszcza jeżeli będzie ona zabawna. W zasadzie, jeżeli chodzi o piosenki, to pozytywny wpływ na nas będą miały różne piosenki, nie tylko śmieszne. Nie do przecenienia będą też piosenki, które będą wlewać w nas nadzieję czy siłę. Przejdźmy zatem z prezentacji piosenek rozśmieszających do zwykłych piosenek.



Piosenki

 

     Zebranie w osobnym dziale piosenek, które pozytywnie na nas oddziałują to jedno z najczęściej wykonywanych działań na poprawę swojego samopoczucia. Poza dobroczynnymi efektami opisanymi powyżej ważne jest też działanie relaksujące i odstresowujące, kiedy słuchacz identyfikuje się ze słowami piosenki, uważając, że wyraża ona jego życie czy emocje.

 

Muzyka

 

     Skoro mówimy o właściwościach relaksujących i odstresujących piosenek, nie sposób nie wspomnieć o samej muzyce. Możemy tu wyszczególnić wiele poddziałów. Do najbardziej znanych i popularnych należy muzyka poważna, muzyka relaksacyjna i odgłosy przyrody.

     Muzyka poważna ma podobne właściwości jak muzyka popularna, podobnie bowiem jak ona może relaksować, rozczulać, pobudzać czy redukować negatywne emocje. Różnica między nimi jest tylko taka, iż muzyka poważna wymaga od słuchacza znacznie wyższego poziomu wrażliwości, ale nie jest to reguła – wystarczy przytoczyć tylko muzykę rodziny Straussów, od której zresztą najlepiej rozpocząć naukę rozumienia muzyki poważnej, bo ich muzyka jest obrazowa, a co najważniejsze – posiada czytelne tytuły, które mówią, o czym ona jest.

     Muzykę relaksacyjną wykorzystuje się powszechnie na poprawę swojego stanu psychicznego nawet u osób nierozumiejących muzyki poważnej. Różni się ona tym od muzyki poważnej, że nie niesie żadnego wyrazu artystycznego, opowieści ani przesłania. Jej jedynym zadaniem jest wpłynąć na proces psychiczny człowieka. Poprzez odpowiednie dźwięki i melodię uspokaja i relaksuje człowieka.

     Odgłosy przyrody często wykorzystuje się do tych samych celów co muzykę relaksacyjną, czyli do relaksacji. Można je spotkać w wydaniach audio podobnie jak muzykę relaksacyjną. Zazwyczaj wykorzystuje się śpiew ptaków, szum drzew lub odgłos płynącego leniwie strumyka, często łącząc te odgłosy razem, np. śpiew ptaków przy strumyku czy ożywianie się lasu (poprzez śpiew ptaków) po przebytej właśnie burzy.

 

Piękne krajobrazy

 

     Powodów do smutku czy zachowań depresyjnych może być wiele. Jednym z nich jest nasza reakcja na otaczającą nas (złą) rzeczywistość. Aby zrównoważyć ten ciemny obraz świata, zwłaszcza ludzkiego, możemy oglądać sobie fotografie lub obrazy z pięknymi ziemskimi krajobrazami: góry, wyżyny, plaże czy morze. To świetne oderwanie psychiki od błędnego koła wyobrażeń o świecie, w jakie się wpadło.

    Ciąg dalszy artykułu -->>

 

 

  e-booki  e-booki  e-booki  e-booki

 

Ciekawe artykuły:

 

    Zapoznaj się z innymi artykułami. Przejdź do zakładki Spis artykułów.



piątek, 20 listopada 2015, rx7xttt7

Polecane wpisy